Uusi ajokortti tuli käyttöön vuoden 2013 alussa. Suurin uudistus on että kaikki ajokortit ovat nyt määräaikaisia, maksimissaan 15 vuotta. Henkilöauton ensimmäinen, lyhytaikainen kortti on voimassa kaksi vuotta, ja raskaan liikenteen kortit viisi. Ajokortin ulkonäkö muuttui, joka ehkä vähentää ulkomailla kirjoitettuja sakkolappuja Hra Ajokortti Körkortille, koska nyt se on kaikkialla EU:ssa samankaltainen.

Ajokortin hankinta Suomessa on Euroopan kalleimpia. Ajokorttiuudistuksen myötä hinnat nousivat jälleen, ja kalleimmillaan B-kortin hinnaksi tulee yli 3000 euroa, Helsingin Sanomien tutkimuksen mukaan. HS-vertailusta selviää, että hinnat ovat nousseet jopa tonnilla aiempaan verrattuna. Korttiuudistuksen toinen huima hinnankorotus on ollut opetusluvan hinnan moninkertaistuminen. Se tekee käytännössä kannattamattomaksi vanhempien itse opettaa lapsiaan ajamaan autoa.

Ajokortti ajetaan kolmessa vaiheessa entisen kahden sijaan. Ajo-opetusta on lisätty ja harjoitteluvaihe on nykyään kaksi tuntia. Teoriatunnit ovat yhteensä 19 tuntia ja ajoa harjoittellaan 18 tuntia. Harjoitteluvaiheessa saa ensin opiskella itsenäisesti ja sitten mennä autokouluun palautejaksoon. Autokoulussa saa m.m. harjoitella ajoa erilaisia oloissa niin kuin liukkaalla ja pimeässä. Kun pääset läpi inssiajon niin saat lyhytaikaisen kahden vuoden ajokortin. Vasta vuoden kuluttua ensimmäisestä inssiajosta on mahdollista saada pitkäaikaisen ajokortin.

Ajokortteja on kolmea perustyyppiä: A-kortit moottoripyörille, B henkilöautoille ja C-kortti kuorma-autoille, mainitsematta alalajeja ja erikoislupia. Monet ajokoulut ovat luopuneet C-kursseista uudistuksen jälkeen, kysynnän romahdettua: C-kortin ikäräjaa nostettiin ja sekin tietysti on kallistunut B-kortin tapaan.