Kilpaa on Suomessa ajettu virallisesti ainakin vuodesta 1932, jolloin järjestettiin Eläintarhan kisat ensimmäistä kertaa. Ralliautoilu onkin yhä suosittua, ja monet suomalaiset kuskit menestyvät maailmalla.
Kilpa-autoilun suosituimmat tyypit ovat ralli, jota ajetaan maastossa tai teillä, ja rata-ajot joista suosituimmat ovat tietysti Formula1-kilpailut. Formulakisoissa on monia suomalaisia huipputason kuskeja, mutta kaikki osakilpailut ajetaan Suomen ulkopuolella. Lajia ajetaan varta vasten rakennetuilla radoilla, joita Suomesta ei löydy riittävän isoja tai laadukkaita: Rata-ajon SM-kisoissa on kilpailtu muissa formulaluokissa, vaihdellen vuosien varrella. Kuuluisia autoratoja ovat esimerkiksi Ahvenisto ja Alastaro, joissa järjestetään SM osakilpailuja muiden tapahtumien lisäksi, myös moottoripyöräkisoja.Myös kiihdytysajot eli drag racing-kilpailut ovat nousseet suosioon. Ensimmäiset kiihdytyskisat pidettiin 1975 Keimolan radalla, ja vaikka maailmantason kisoja ei Suomessa ole, laji on yleisön pitämä. Se on ollut toiseksi suosituin laji katsojamäärältään: Alastaron EM Nitronationals -kisaa v. 2010 seurasi 30.000 maksanutta katsojaa hiekkavalleilta ja kisaistumakatsomosta.
Ralliharrastukseen pääsee helpoimmin kiinni karting-ajoissa, ja muitakin luokkia on joihin on helppo päästä mukaan. Suomessa suosittu jäärata-ajo ja joka miesluokka ovatkin meille rakkaita. Jäärata-ajossa kilpailuja on ajettu 50-luvulta lähtien, vuosien varrella laji on kokenut kovaa osallistujamäärien vaihtelua: Katsojia vauhdikkaat jääratakilpailut ovat aina keränneet paljon. Nykyisin jäärata-ajoissa kilpaillaan lähes yksinomaan SM-osakilpailuissa, joita ajetaan joka vuosi 4 kpl. Kansallisia kilpailuja ei ole kuin 1 tai 2 vuodessa, mutta lajin pariin on taas tullut uusia katsojia ja ajajia viime vuosikymmenenä.